Het is inmiddels ruim een jaar geleden dat Corona de wereld totaal op zijn kop heeft gezet. De impact van dit virus is nergens onopgemerkt gebleven en nog steeds zijn we nog midden in de ban van de pandemie. Dat de impact ook invloed heeft gehad op de autobranche was onoverkomelijk. Zakelijk leasen en een bedrijfswagen leasen werden ineens minder populair, nieuwe auto’s minder verkrijgbaar en auto’s werden ineens veel minder gebruikt. In deze blog lees je een terugblik van de ontwikkelingen die het virus had op de automarkt.
Tekort aan auto’s
Het virus verspreide zich in eerste instantie in Azië. Juist daar komen velen onderdelen vandaan die nodig zijn bij de productie van auto’s. Toen het virus steeds meer gebieden trof, werden de fabrieken waarin de onderdelen werden gemaakt massaal stilgelegd. Gevolg, een groot tekort aan auto’s. De levertijden zijn in dit jaar ontzettend opgelopen. Daar komt nog bij dat er een bepaald chip die nodig is voor vrijwel alle elektrische apparaten, momenteel ook niet leverbaar is. Een grote schaarste dus.
Occasion verkoop
Daar waar de verkoop van nieuwe auto’s in een dip belande door beperkt vraag maar ook door een sterke vermindering in het aanbod, bloeide dit jaar de markt voor tweedehandsauto’s helemaal op. Mensen wilden massaal het openbaar vervoer vermijden en besloten daarom over te gaan op de koop van een tweedehandsauto. Dit is dus ook mede het gevolg van het gebrek aan en de lange levertijd van nieuwe auto’s.
Leasemarkt
Minstens zo groot was en wordt de impact op de leasemarkt. Zakelijk leasen lijkt het namelijk ontzettend aan terrein te verliezen als gevolg van het Coronavirus. Werknemers waren dit jaar massaal thuis aan het werk en zijn hier inmiddels gewend aan geraakt. Na de crisis is dan ook de verwachting dat veel werknemers nog steeds thuis zullen blijven werken wanneer dit mogelijk is. Dit zal de vraag naar leaseauto’s waarschijnlijk flink doen afnemen. Wel wordt verwacht dat de daling in zakelijk leasen deels gecompenseerd zal worden met private lease.