Timemanagement gaat over het efficiënt plannen en verrichten van werkzaamheden en activiteiten. Het doel is om de effectiviteit, efficiëntie en productiviteit te verhogen. Als je gebruikt maakt van timemanagement, heb je de touwtjes over je werk weer in handen en kun je de tijd en taken effectiever managen. Het is belangrijk om eerst te weten hoeveel tijd je kwijt bent met dagelijkse werkzaamheden of bezigheden. ‘Even’ je mail opschonen is niet duidelijk genoeg. Probeer specifiek te zijn zodat je realistisch kunt plannen.
Waarom is timemanagement belangrijk?
Het effectief indelen van tijd heeft meerdere voordelen. Hieronder een aantal voordelen:
– Goede timemanagement zorgt voor minder stress;
– Als je je tijd goed indeelt, werk je efficiënter en zorgvuldiger;
– Een goede planning zorgt ervoor dat ook anderen prettig werken.
Hoe doe ik aan timemanagement?
Stel scherpe doelen: overzichtelijk werken begint met het stellen van doelen.
Welke doelen wil je vandaag behalen? Deze week? Deze maand? Het is belangrijk om realistisch te zijn tijdens het opstellen van deze doelen.
Start met plannen en prioriteiten stellen: om een overzicht te krijgen van wat je gedaan moet hebben, is het handig om een lijst bij de hand te houden. Ook is het goed om deze lijst te prioriteren. Wat moet vandaag gedaan zijn? Wat kan morgen nog?
Delegeer: als je een overzicht hebt met wat je moet doen, dan kun je vaak al van tevoren zien dat je tijd te kort komt. Draag deze taken over aan een collega, als dit mogelijk is.
Evalueer: het is handig om af en toe te checken of je op schema ligt. Neem hier ook de tijd voor. Misschien heb je wel teveel gepland op één dag. Door te evalueren, kom je achter dit soort zaken.
Als je denk dat je na de tips nog steeds niet weet hoe je goed met time manage denk dan eens aan een cursus timemanagement of kijk op www.learnit.nl voor timemanagement of andere cursussen.